Road trip dag 1!

Jag kommer i några blogginlägg nu skriva om vardera dag på vår lilla rundtur genom regionerna Devon och Cornwall. Detta är en resa vi velat göra länge men som vi faktiskt inte planerade in i minsta detalj (som jag gärna brukar vilja göra). Vi hade bokat de två första nätterna och visste ungefär vad vi ville se men annars tänkte vi bara ta det som det kom.

I söndags efter jag slutat jobba hämtade Erik upp mig i hyrbilen och semestern började! Vi åkte över Clifton suspension bridge och ut på motorvägen ner mot Dawlish. Dawlish, som ligger i Devon, är en liten ort som ligger ute vid den södra kusten. Här hade vi via Airbnb bokat första natten, boendet bestod av ett stort tält i en familjs trädgård. De hade stoppat in en dubbelsäng och lite saker till frukost och en massa småljus (elektriska), faktiskt himla mysigt! Vi gick en sväng ner i byn när vi kommit till rätta och den kändes väldigt småstadsaktig, tycker det är så charmigt. Det gick att sova i tältet fram tills småtimmarna då det blev lite väl ljust och fiskmåsarna skränade för mycket. Vi vaknade upp till vackert väder och åt vår frukost i deras trädgård och njöt av att vara ute från Bristols hektiska tempo. Vi kom iväg ganska tidigt och åkte ner längst med kusten, via Torquay där vi stannade så jag kunde köpa ett par shorts, och vidare ner en bit för att sedan svänga upp tillbaka och bege oss mot Dartmoors nationalpark. Vi blev så överraskade över den engelska kusten och hur vackert det var.

DSC_0815 DSC_0816DSC_0803 DSC_0804 DSC_0821

Vägarna in i Dartmoor blev allt smalare och smalare, mitt hjärta var i halsgropen ett antal gånger när jag körde. Britterna kör så galet snabbt! Vi hade ett ställe vi ville till i Dartmoor som heter Poundsgate och en badplats som heter Spitchwick. Först missade vi platsen men det var bara tur för då hittade vi en fantastisk utsiktsplats över Dartmoor där vi parkerade bilen och tog en kort promenad ut i landskapet där vi åt vår lunch. Bredvid oss stod några Dartmoorponnyer och vilade, så söta!! De var dock väldigt skygga och var inte alls intresserade av att hälsa på oss. Efter lunchstoppet körde vi tillbaka en bit och den här gången hittade vi rätt. Spitchwick är en liten badplats vid en flod som rinner genom Dartmoor. Det var dock ganska mycket människor där men det var himla skönt att bada ändå, trots att det var något kallt i vattnet. Det var så himla varmt ute så vi behövde svalkas av.

DSC_0838 DSC_0847 DSC_0858

Nästa stopp var Salcombe, som ligger ute vid kusten, så vi körde tillbaka på minivägarna och typ ”raka vägen” söderut. Det tog lite längre tid att köra alla sträckor än vad google beräknade men det är för att de har en skylt som innebär 60mph (ca 96km/h) på deras landsvägar som vi aldrig vågade hålla. Vi hade ju inte direkt bråttom på vår resa så det gjorde inte så mycket mer än att det var svårt att beräkna hur mycket vi skulle hinna med varje dag. Salcombe var i alla fall otroligt vackert, väldigt pittoreskt med klarblått vatten och små gränder. Mycket folk var det men det är en populär semesterort så man hade inte kunnat förvänta sig något annat. Tydligen bor det ganska många rika människor i den här orten.

DSC_0862 DSC_0863 DSC_0870 DSC_0875

Därefter bar det av mot vårt Airbnb för natt 2. Den hade vi bokat i en ort som heter Calstock och ligger norr om Plymouth. Tror det tog 2 timmar att åka från Salcombe till Calstock, en liten sträcka fick vi köra på motorväg vilket var ganska så skönt! Calstock var en otroligt vacker liten by som ligger i Tamar valley i Cornwall. Värdparet bodde uppe på kanten till dalen som man kom till genom att köra på en väldigt skumpig och smal grusväg. Det var en pytteliten stuga som de hade nyrenoverat när de flyttade dit ett år tidigare. Det var så grönt och fint runt stugan och hela kroppen njöt av lugnet och fågelkvittret! Vi promenerade ner till byn på kvällen och åt på världshuset som låg nere vid floden. Erik tog hamburgare och jag åt makrill (lite för mycket ben för min smak, hörde bara mammas röst i huvudet när hon sa typ samma sak…) men gott var det! När det blev mörkt blev det mörkt (!!) men vi hann tillbaka innan dess. Helt slutkörda efter alla intryck somnade vi ganska så tidigt i vårt lilla rum i stugan.

DSC_0876 DSC_0879

Fortsättning på semestern kommer!

Kram
Magda

2 comments

1. Lotta Hollström says:

Så mysigt och så fina bilder! Jätteroligt att läsa och visst är det mycket ben… Tycker tältet är helt underbart. Kul idé och lite slantar får de ju in när de hyr ut 🙂
    Väntar på nästa dag nu..

2. Lotta Jansson says:

Håller med Lotta vilka bilder, ni kan verkligen fånga det vackra! Skulle jag bo i tält skulle det också vara med säng 😉