Roadtrip dag 3

Vi vaknade ganska tidigt på morgonen efter ytterligare en natt med dålig sömn, det luktade ju inte så gott i huset. Vi hade köpt med oss lite frukost så vi gick ner i köket för att leta efter lite rena tallrikar. Efter att ha kollat igenom tänkbara skåp hittade jag några tallrikar men de var alla smutsiga och något annat kunde vi inte hitta. SÅ äckligt! Vi hittade iaf rena skedar så vi kunde äta vår frukost. Vi kom iväg runt halv 9 och körde tillbaka söderut. Vi började med att köra till St Michael’s Mount som är en liten ö precis vid kusten som man kan gå ut till när det är ebb. Där finns ett slott och ett kapell. Liknar Le Mont Saint Michel i Frankrike, som vi var vid på tågluffen, fast i litet format. Vi fick stå och vänta på ebben en stund, det var ganska så blåsigt, kallt och lite regnigt. Men vi gick ett litet varv på ön men vi gick aldrig in för vi tyckte inte att vi hann det så vi åkte vidare istället. Vi körde genom Penzance, St Buryan och runt den lilla utstickande halvön som är den sydvästligaste delen av England. Det var väldigt vackert men vi stannade inte riktigt till någonstans, varför vet jag inte men det var mysigt att bara tuffa på. Vi körde bort till Land’s end men det kostade som jag nämnt tidigare mycket att bara få komma in på området så vi vände direkt och körde norrut mot St Ives. St Ives visade sig vara en riktig turistort! Vi blev lite förvånade över alla turister faktiskt. Det var ganska så gulligt och låg otroligt vackert längs med kusten. Det började regna lite när vi kom dit men vi åt vår lunch på stranden i skydd av lite stenar och sen klarnade det upp och blev riktigt varmt. Vi kände dock att vi inte ville stanna för länge där eftersom det var så mycket folk och vi ville ha ordentligt med tid till nästa sak vi hade planerat för dagen.

St Michaels Mont

St Michael’s Mount

St Michaels Mont, ebb i hamnen.

St Michael’s Mount, ebb i hamnen.

St Ives

Det var nämligen Eden Project! Det är bygg i ett gammalt kaolinitbrott och består av massa olika växter från världens olika hörn samt från olika tidsåldrar. De har två stora växthuskupoler med olika klimat, en med medelhavsklimat och en med regnskogsklimat. Det var superhäftigt! Efter att ha spenderat ett par timmar där kände vi oss väldigt färdiga för dagen och åkte till vårt hotell i Newquay. Den här natten valde vi att bo på hotell eftersom det var vår bröllopsdag!

Eden Project, inuti kupolerna vid den "lilla" bambun!

Eden Project, inuti kupolerna vid den ”lilla” bambun!

Eden Project, inuti kupolerna

Hotellet låg precis vid atlantkusten och vi åt en god middag där med utsikt över havet. Efter maten bytte vi om till badkläder och gick ner till hotellets pool och badade lite och låg i jacuzzin ett tag, så himla skönt att mjuka upp ryggen efter allt bilkörande och dåliga sängar.

Jag kan inte förstå att det redan gått ett år sedan vi gifte oss. Jag minns den dagen så klart och tydligt (förutom det han som vigde oss sa). När jag tänker tillbaka så tänker jag framförallt på att jag är så lycklig över alla fina vänner och familjer som hjälpte oss förbereda så den blev så bra som den blev. Det var verkligen en härlig dag trots att morfar och flera andra frös väldigt mycket på kvällen. Det tog några månader men nu känns det så självklart att kalla Erik för min man och det är så mysigt!

Så lyckliga!

Kram!
Magda

2 comments

1. Lotta Hollström says:

Den resan skulle jag gärna gjort med er och så häftigt med eden projektet. Classes stora bambu ligger verkligen i lä. Spännande att få uppleva detta. Ja ett år har gått fort och det var en fantastisk dag 😘 den 20 juli 2016.