En vecka i Spanien

Nu har vi varit hemma i 2,5 vecka och det känns så himla overkligt allting. Jag tror vi måste  låta det landa lite innan vi kan förstå allt som vi varit med om. Tänkte i alla fall börja med att berätta om vår vecka hos mamma i Spanien. Vi åkte dit onsdagen den 31 augusti, landade ganska så sent på kvällen men jag tycker om att komma till ett nytt när det är mörkt ute. Det är så mysigt att vakna upp på morgonen och se hur allt ser ut. Hos mamma innebar det att titta rätt ut på medelhavet! Kan det bli bättre?

Utsikt från balkongen

Första dagen spenderade vi mest på stranden, det var ganska höga vågor så det var jätteroligt att ligga i vattnet länge. Det var kanske 30-35 grader i solen och säkert 25 grader i vattnet. Så himla skönt att bara koppla av efter allt städande de sista dagarna i England. På kvällen åt vi middag inne i gamla delen av Altea, byggnaderna vid medelhavet är så vackra tycker jag! Den delen låg uppe på en höjd så det var väldigt vacker utsikt därifrån över Altea/Albir bukten.

Strandpromenaden

Utsikt över Altea och Albir

Här åt vi middag första kvällen

Längst ute till vänster kan ni se fyren dit vi gick på söndagsmorgonen

Mamma bor i princip ena veckan nere nära Alicante, i Altea, och andra veckan uppe i Peñiscola som ligger nära Valencia så på fredagen körde vi de tre timmarna upp till Peñiscola. Detta kändes mycket mer som en turistort än Altea, framförallt var det mycket spanska turister där. Här har de även spelat in vissa scener i serien Game of Thrones! Efter att ha lämnat våra saker på hotellet mötte vi upp mammas chef och blev visade deras nya kontor och sen blev vi bjudna på en riktigt spansk lunch. Vi fick först smaka på olika konstiga fisk tapas, vissa var ganska goda faktiskt! Sen fick vi in en väldigt god paella. Den var mycket mer som en gryta än den paellan jag har ätit tidigare. Mammas chef var väldigt spansk (såklart), trevlig och pratglad! Han drack mycket vin även fast han skulle ut och köra bil senare.. Efter en 2 timmars (!!) lång lunch tog vi oss ner på stranden några timmar. Det var sandbotten där vilket var väldigt mysigt. På kvällen gick vi upp i gamla stan och åt middag och strosade runt, där var otroligt vackert och mysigt.

Gamla delen av Peniscola

Uppe i gamla delen

Små gulliga gränder

DSC_0259 DSC_0263

Vi spenderade lördagsförmiddagen på stranden innan vi åkte tillbaka mot Altea. På kvällen åt vi middag på mammas favoritrestaurang Zero-Zero. På söndagen började vi dagen med att gå en morgonpromenad upp till fyren, det är en 7km lång runda med uppförsbacke hela vägen till fyren så det gällde att komma iväg tidigt på morgonen innan det blev för varmt. Det var himla vacker utsikt från bergen utöver medelhavet. Varmt blev det såklart men det var det värt! När vi kom tillbaka köpte vi nybakat bröd och åt en andra frukost på balkongen. Lyxigt! Efter frukosten gick vi en sväng på en marknad som är där varje söndag och sedan spenderade vi några timmar på stranden innan vi åkte på utflykt upp i bergen bakom Altea. Vi åkte upp till en restaurang som ligger högt över havet där man kan se till Ibiza om det är klar sikt. Såklart var det lite disigt när vi var där men vi tog varsin öl däruppe iallafall. Det gäller att inte vara alltför höjdrädd när man åker på de små vägarna med stup ner på ena sidan! Vi lyckades ta oss upp och ner utan alltför mycket åksjuka också. På vägen ner såg vi en liten skogsbrand som brann rejält, så otäckt! Vi mötte brandbilar när vi körde mot Altea. Då hade vi fått reda på att det brann rejält i en stad norr om Altea, inte så långt bort och många hus hade blivit förstörda. Det tog några dagar innan de lyckades släcka bränderna och de kom med såna vattenbombande flygplan och hämtade vatten från havet utanför där vi bodde. En morgon när vi vaknade var det så tjockt med brandrök över bergen att man inte såg dem alls, så otäckt!

Utsikten uppe från bergen

Måndagen blev en hel stranddag. Vattnet var väldigt stilla så vi hyrde såna stå-upp brädor och paddlade ut längst med kusten, det var supermysigt! Skulle gärna göra det igen. Det var skönt med en hel dag på stranden. Dock fick jag lite soleksem som jag aldrig haft innan, så himla konstigt. Blev väl för blek i England! Sista heldagen spenderade vi först några timmar med att sola och bada och sen åkte vi mot ett ställe där de har en massa skofabriker med tillhörande sko-outlet där vi kollade på en massa olika skor. Jag hittade nya höstskor och ett par skor till Eriks kusins bröllop till superbra pris! Vi åt middag på en tapasbar i Benidorm som ligger precis bredvid Altea, snacka om turistort! Men vissa delar var ganska fina iallafall. På onsdagen hann vi med stranden i några timmar innan det var dags att åka till flygplatsen och flyga till Sverige. Veckan hade gått så otroligt snabbt men det var så mysigt att få lite kvalitetstid med mamma!

Tapasgränden i Benidorm

Benidorm by night

Ska försöka skriva ett blogginlägg snart igen om första tiden hemma i Sverige igen.
Kram!
Magda

This entry was posted in Resor.

One comment

1. Lotta Hollström says:

Det här hade jag missat!
    Det var så mysigt att ha er här o hoppas ni snart kommer tillbaka! Fortfarande varmt i luften men något svalare i havet.